Pushkinskaya st. 43. office 10
Rostov-on-Don, Russia
344082
e-mail: info@hjournal.ru 
tel. +7(863) 269-88-14

cubsEN (2)

Integration Mechanisms of Universities and Real Economy Sector

Integration Mechanisms of Universities and Real Economy Sector

Journal of Economic Regulation, , Vol. 12 (no. 3),

In the modern world, the role of universities is changing dramatically and a new model of their participation in the economy is being formed. The essence of the new model is an immeasurably closer integration of universities with enterprises and organizations of the real sector of the economy. Universities that reject this model will no longer be able to be full participants in the higher education market. In this regard, many Russian universities are forced to look for new mechanisms of interaction with economic entities of the regional economy. The article summarizes and systematizes the most successful practices of Russian universities on the creation and use of integration mechanisms with companies, enterprises and departments of the regions. For this purpose, examples of such promising institutions are considered, such as research and educational centers and infrastructure initiatives; supporting universities and network initiatives; targeted training and practice-oriented programs; integration of production and education on the site of universities (training centers); partial integration of production and education on the site of enterprises (basic departments); full integration of production and education at the enterprise site (outsourcing); entrepreneurial universities and a model of global academic partnership; the institute of unique scientific collaborations and Collective Use Centers. The analysis of this experience allowed us to draw the general contours of a new model of a practice-oriented university.


Keywords: universities; real sector of economy; integration; basic department; higher education

References:
  • Аржанова И.В., Воров А.Б., Дерман Д.О., Дьячкова Э.А., Клягин А.В. (2017). Итоги реализации программ развития опорных университетов в 2016 г. // Университетское управление: практика и анализ 21(4): 11–21. [Arzhanova I.V., Vorov A.B., Derman D.O., Dyachkova E.A., Klyagin A.V. (2017). Results of Pillar Universities Development Program Implementation for 2016. Journal University Management: Practice and Analysis 21(4): 11–21. (In Russian).]
  • Берестов А.В., Гусева А.И., Калашник В.М., Каминский В.И., Киреев С.В., Садчиков С.М. (2020). Опорные университеты – потенциал развития регионов и отраслей // Высшее образование в России 29(8/9): 9–25. DOI: 10.31992/0869-3617-2020-29-8-9-9- 25. [Berestov A.V., Guseva A.I., Kalashnik V.M., Kaminsky V.I., Kireev S.V., Sadchikov S.M. (2020). Flagship Universities as Development Potential of Regions and Industries. Higher Education in Russia 29(8/9): 9–25. DOI: 10.31992/0869-3617-2020-29-8-9-9-25. (In Russian).]
  • Гимпельсон В.Е., Зинченко Д.И. (2021). «Физики» и «лирики»: кто российскому рынку более ценен? // Вопросы экономики (8): 5–36. DOI: 10.32609/0042-8736-2021-8-5-36. [Gimpelson V.E., Zinchenko D.I. (2021). “Physicists” and “lyricists”: Whom the Russian labor market values higher? Voprosy Ekonomiki (8): 5–36. DOI: 10.32609/0042-8736-2021-8-5-36. (In Russian).]
  • Грязнов С.А. (2020). Возвращаясь к прикладному бакалавриату // Международный
  • журнал гуманитарных и естественных наук 10-1(49): 69–71. DOI: 10.24411/2500-1000-11077. [Gryaznov S.A. (2020). Returning to the Applied Baccalaureate. International Journal of Humanities and Natural Sciences, 10-1(49): 69–71. DOI: 10.24411/2500-1000-11077. (In Russian).]
  • Зубок Ю.А., Чупров В.И. (2012). Отношение молодежи к образованию как фактор повышения эффективности подготовки высококвалифицированных кадров // Социологические исследования 8(340): 103–111. [Zubok Yu.A., Chuprov V.I. (2012). Attitude of the Youth to Education a Factor for Rising Effectiveness of Training High-Skill Specialists. Sotsiologicheskie issledovaniya 8(340): 103–111. (In Russian).]
  • Капелюшников Р.И. (2021). Отдача от образования в России: ниже некуда? // Вопросы экономики (8): 69–92. DOI: 10.32609/0042-8736-2021-8-69-92. [Kapeliushnikov R.I.(2021). Returns to education in Russia: Nowhere below? Voprosy Ekonomiki (8): 69–92. DOI: 10.32609/0042-8736-2021-8-69-92. (In Russian).]
  • Кранзеева Е.А. (2017). Новые модели университетов: вклад в региональное развитие // Университетское управление: практика и анализ 21(5): 64–73. [Kranzeeva E.A. (2017). New Models of Universities: Contribution to Regional Development. Journal University Management: Practice and Analysis 21(5): 64–73. (In Russian).]
  • Новиков А.В., Новгородов П.А. (2017). Стратегия развития экономического вуза как основа оценки его интеллектуального капитала // Вестник НГУЭУ (3): 10–24. [Novikov A.V., Novgorodov P.A. (2021). Strategy of Economic University as a Basis of Its Appraisal of Intellectual Capital. Vestnik NSUEM (3): 10–24. (In Russian).]
  • Плужник И.Л., Ильницкая Т.О., Луччи Ф. (2018). Предпринимателями рождаются или становятся? Эффективные академические модели обучения предпринимательству студентов вузов // Образование и наука 20(5): 56–78. DOI: 10.17853/1994-5639-2018-5-56-78. [Pluzhnik I.L., Ilnitskaya T.O., Lucci F. (2018). Are Entrepreneurs Born or Made? Effective Academic Models to Foster Entrepreneurial Graduates. Education and Science Journal 20(5): 56–78. DOI: 10.17853/1994-5639-2018-5-56-78. (In Russian).]
  • Пронин А.Ю. (2021). Подготовка гражданских специалистов на базовых кафедрах для организаций Министерства обороны Российской Федерации // Международный журнал гуманитарных и естественных наук 7(58): 65–68. DOI: 10.24412/2500-1000-7-65-68. [Pronin A.Yu. (2021). Training of Civil Specialists for Organizations of the Russian Ministry of Defense in Basic Departments. International Journal of Humanities and Natural Sciences 7(58): 65–68. DOI: 10.24412/2500-1000-7-65-68. (In Russian).]
  • Рожкова К.В., Рощин С.Ю., Солнцев С.А., Травкин П.В. (2021). Отдача на магистерскую степень на российском рынке труда // Вопросы экономики (8): 69–92. DOI:10.32609/0042-8736-2021-8-69-92. [Rozhkova K.V., Roshchin S.Yu., Solntsev S.A., Travkin P.V. (2021). The return to master’s degree in the Russian labor market. Voprosy Ekonomiki (8): 69–92. DOI: 10.32609/0042-8736-2021-8-69-92. (In Russian).]
  • Сагинова О.В., Максимова С.М. (2017). Опыт взаимодействия вузов и предпринимательских структур // Российское предпринимательство 18(3): 377–387. DOI: 10.18334/rp.18.3.37304. [Saginova O.V., Maksimova S.M. (2017). Experience of Collaboration Between Universities and Business Organizations. Russian journal of entrepreneurship 18(3): 377–387. DOI: 10.18334/rp.18.3.37304. (In Russian).]
  • Седунов А.В., Седунова С.Ю. (2011). Модели взаимодействия университета и делового сообщества: европейский опыт // Вестник Псковского государственного педагогического университета. Серия: социально-гуманитарные и психолого-педагогические науки (15): 146–153. [Sedunov A.V., Sedunova S.J. (2011). Models Of Interaction Of University And Business Community: European Experience. Vestnik Pskovskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. Seriya: sotsial’nogumanitarnye i psikhologo-pedagogicheskie nauki (15): 146–153. (In Russian).]
  • Соловей О.В. (2021). Интеграция образования, бизнеса и государства в условиях инновационной экономики // Экономика образования (2): 4–14. [Solovey O.V. (2021). Integration of Education, Business and Government in an Innovative Economy. Economics of Education (2): 4–14. (In Russian).]
  • Тихонова Н.Е., Каравай А.В. (2018). Динамика некоторых показателей общего человеческого капитала россиян в 2010–2015 гг. // Социологические исследования (5): 84–98. DOI: 10.7868/S0132162518050082. [Tikhonova N.E., Karavay A.V. (2018). Dynamics of some indicators of the total human capital of Russians in 2010–2015. Sociological Studies (5): 84–98. DOI: 10.7868/S0132162518050082. (In Russian).]
  • Флек М.Б., Угнич Е.А. (2020). Взаимодействие вуза и предприятия: опыт базово кафедры в подготовке инженерных кадров // Университетское управление: практика и анализ 24(3): 122–136. DOI: 10.15826/umpa.2020.03.030. [Flek M.B., Ugnich E.A.(2020). University-Enterprise Cooperation: Experience of a Base Department in Engineer Training. Journal University Management: Practice and Analysis 24(3): 122–136. DOI:10.15826/umpa.2020.03.030. (In Russian).]
  • Balatsky E.V., Ekimova N.A. (2021). Russian economy model: Post-industrial society without industrial sector. The World of New Economy 15(2): 29–46. DOI: 10.26794/2220-6469-2021-15-2-29-46.
  • Basso F.G., Pereira C.G., Porto G.S. (2021). Cooperation and technological areas in the state universities of São Paulo: An analysis from the perspective of the triple helix model. Technology in Society (65): article 101566. DOI: 10.1016/j.techsoc.2021.101566.
  • Gunasekara C. (2006). Reframing the Role of Universities in the Development of Regional Innovation Systems. Journal of Technology Transfer 31(1): 101–113. DOI: 10.1007/s10961-005-5016-4.
  • Liu Y., Huang Q. (2018). University capability as a micro-foundation for the Triple Helix model: The case of China. Technovation (76-77): 40–50. DOI: 10.1016/j.technovation.2018.02.013.
  • Melianova E., Parandekar S., Patrinos H.A., Volgin A. (2020). Returns to education in the Russian Federation: Some new estimates. World Bank Policy Research Working Paper (9387). DOI: 10.1596/1813-9450-9387.
Publisher: Ltd. "Humanitarian perspectives"
Founder: Ltd. "Humanitarian perspectives"
Online ISSN: 2412-6047
ISSN: 2078-5429