Pushkinskaya st. 43. office 10
Rostov-on-Don, Russia
344082
e-mail: info@hjournal.ru 
tel. +7(863) 269-88-14

cubsEN (2)

Educational and Industrial Clusters in The System of Secondary Vocational Education for Implementing Regional Economic Policy

Educational and Industrial Clusters in The System of Secondary Vocational Education for Implementing Regional Economic Policy

Journal of Economic Regulation, , Vol. 12 (no. 3),

The article examines the forms of interaction between the state, business and educational organizations in order to train personnel with secondary vocational education for the needs of the modern economy. It is generally recognized that for the successful development of the economy of any state and its constituent regions, a sufficient number of working personnel is needed, the level of training of which corresponds to the level of development of the productive forces. In the absence of a dialogue between the state system of personnel training and representatives of industrial enterprises, the implementation of this task is very difficult. After all, it is the enterprises that form the need for labor. In addition, the current pace of technological progress sets special requirements for the speed of entry into the labor market of specialists who have the skills to work on modern equipment. All this requires an immediate revision of approaches to the development of the vocational education system, constant updating of the material and technical base of professional educational organizations. The most successful is the cluster approach to the organization of the economic space of the regions. At the same time, such an approach is currently used only to combine the efforts of the state, business and scientific institutions in order to introduce the results of scientific developments into the activities of economic entities. In this regard, this study suggests considering the possibility of creating educational and industrial clusters as an institution that unites the interests of the state, business and educational organizations on the basis of partnership agreements. In addition, the article offers a set of tax preferences in order to encourage industry enterprises to invest in the system of secondary vocational education.


Keywords: production and staffing partnership; partnership agreement; educational and production cluster; tax deduction.

References:
  • Андреянова Е.Л. (2020). Проблемы рынков труда и образовательных услуг иркутской области // Вестник Омского университета. Серия: Экономика 18(4): 92–103. [Andreyanova E.L. (2020). Problems of labor markets and educational services in the Irkutsk region. Bulletin of Omsk University. Series: Economics 18(4): 92–103. (In Russian).]
  • Аубакирова Ж.Я., Бейсенбаев Ж.Т., Жапарова М.Ж. (2019). Эндаумент-фонды как форма реализации государственно-частного партнерства в высшем образовании: зарубежный опыт // Экономика: стратегия и практика 14(4): 81–92. [Aubakirova Zh.Ya., Beisenbayev Zh.T., Zhaparova M.Zh. (2019). Endowment funds as a form of implementation of public-private partnership in higher education: foreign experience. Economics: strategy and practice 14(4): 81–92. (In Russian).]
  • Беркович М.Л. (2019). Принципы государственно-частного партнерства в рамках социально ответственного инвестирования в систему развития кадрового потенциала сферы образовательных услуг // Сборник избранных статей по материалам научных конференций ГНИИ «Нацразвитие». Материалы конференций ГНИИ «Нацразвитие», 320–326. [Berkovich M.L. (2019). Principles of public-private partnership within the framework of socially responsible investment in the system of development of human resources in the field of educational services // Materials of conferences of the State Research Institute “National Development”. 320–326. (In Russian).]
  • Вертакова Ю.В., Меньщикова В.И. (2021). Использование инструментов государственно- частного партнерства для подготовки и переподготовки кадров при цифровой трансформации промышленности // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Экономика. Социология. Менеджмент 11(1): 71–81. [Vertakova Yu.V., Menshchikova V.I. (2021). Using public-private partnership tools for training and retraining of personnel in the digital transformation of industry. Proceedings of the Southwestern State University. Series: Economics. Sociology. Management 11(1): 71–81. (In Russian).]
  • Горшкова А.А. (2020) Реализация государственно-частного партнерства в сфере допол- нительного образования // Дополнительное образование: пространство возможностей для успеха каждого ребенка. Материалы Открытого форума дополнительного образования, посвященного 85-летию Дворца творчества им. Н.К. Крупской города Новокузнецка. Ульяновск. 25–27. [Gorshkova A.A. (2020) Implementation of public-private partnership in the field of additional education. In the collection: Additional education: a space of opportunities for the success of each child. materials of the Open Forum of additional education dedicated to the 85th anniversary of the N. K. Krupskaya Palace of Creativity in the city of Novokuznetsk. Ulyanovsk, 25–27. (In Russian).]
  • Заргарян А.М. (2019). Совершенствование системы подготовки и управления кадрами для приоритетных отраслей предпринимательства мурманской области // Мир экономики и управления 19(1): 141–161. [Zargaryan A.M. (2019). Improvement of the personnel training and management system for priority business sectors of the Murmansk region. The world of Economics and Management 19(1): 141–161. (In Russian).]
  • Кочергин Д.Г. (2019). Взаимодействие образования и бизнеса в России: изменение системы координат // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Политические, социологические и экономические науки 4(1): 90–97. [Kochergin D.G. (2019). Interaction of education and business in Russia: changing the coordinate system. Bulletin of the Kemerovo State University. Series: Political, sociological and Economic sciences 4(1): 90–97. (In Russian).]
  • Кузнецов Н.Г., Тяглов С.Г., Пономарева М.А., Родионова Н.Д. (2020). Роль наилучших доступных технологий в развитии инновационного потенциала региона // Экономика и управление: теория и практика 6(3): 59–64. [Kuznetsov N.G., Tyaglov S.G., Ponomareva M.A., Rodionova N.D. (2020). The role of the best available technologies in the development of the innovative potential of the region. Economics and Management: theory and practice 6(3): 59–64. (In Russian).]
  • Кузьминов А.Н., Тяглов С.Г., Архипова Л.С., Седова Н.В. (2020). Интегративная модель конструирования образовательной системы как инструмента обеспечения сбалан-сированности трансформирующегося рынка труда // Вестник Российского экономического университета имени Г.В. Плеханова 17(4): 78–91. [Kuzminov A.N., Tyaglov S.G., Arkhipova L.S., Sedova N.V. (2020). Integrative model of designing the educational system as a tool for ensuring the balance of the transforming labor market. Bulletin of the Plekhanov Russian University of Economics 17(4): 78–91. (In Russian).]
  • Макеева В.Г., Минченкова О.Ю., Федорова Н.В. (2019). Государственно-частное партнерство в эпоху интеграции науки, образования и бизнеса // В сборнике: Развитие инновационной экономики: достижения и перспективы. материалы VI международной научно-практической конференции, 249–255. [Makeeva V.G., Minchenkova O.Yu., Fedorova N.V. (2019). Public-private partnership in the era of integration of science, education and business. Development of the innovative economy: achievements and prospects. materials of the VI International scientific and Practical Conference, 249–255. (In Russian).]
  • Морозова М.В., Чеховских К.А., Бибик В.Л. (2020). Социально-экономическая значимость образования для моногородов – территорий опережающего развития // Профессиональное образование в России и за рубежом (1): 14–20. [Morozova M.V., Chekhov K.A., Bibik V.L. (2020). Socio-economic significance of education for singleindustry towns-territories of advanced development. Vocational education in Russia and abroad (1): 14–20. (In Russian).]
  • Никулина Ю.Н. (2020). Профессиональная ориентация молодежи в системе кадрового обеспечения экономики региона // Экономика, предпринимательство и право 10(4): 1263–1280. [Nikulina Yu.N. (2020). Professional orientation of young people in the system of personnel support of the regional economy. Economics, entrepreneurship and law 10(4): 1263–1280. (In Russian).]
  • Пушкин И.А. (2021). Проекты государственно-частного партнёрства в сфере образования: правовые аспекты и анализ практики реализации // Инновации. Наука. Образование (32): 787–791. [Pushkin I.A. (2021). Public-private partnership projects in the field of education: legal aspects and analysis of implementation practice. Innovations. The science. Education (32): 787–791. (In Russian).]
  • Растегаева Д.А., Литвинова Е.Р., Филимонюк Л.А. (2020). Особенности построения государственно-частного взаимодействия в системе профессионального образования в условиях его открытости // Мир науки, культуры, образования (2): 38–41. [Rastegaeva D.A., Litvinova E.R., Filimonyuk L.A. (2020). Features of the construction of public-private interaction in the system of vocational education in the conditions of its openness. The world of science, culture, education (2): 38–41. (In Russian).]
  • Тяглов С.Г., Скворцова М.А. (2020). Роль проектного управления в формировании профессионально ориентированных образовательных кластеров // Вестник Ростовского государственного экономического университета (РИНХ) (4): 170–177. [Tyaglov S.G., Skvortsova M.A. (2020). The role of project management in the formation of professionally oriented educational clusters. Bulletin of the Rostov State University of Economics (RSUE) (4): 170–177. (In Russian).]
  • Федоров В.М., Глущенко М.Е. (2020). Современное состояние, проблемы и перспективы развития профессиональных образовательных организаций России // Ученые записки Крымского федерального университета имени В.И. Вернадского. Экономика и управление 6(4): 102–108. [Fedorov V.M., Glushchenko M.E. (2020). The current state, problems and prospects of development of professional educational organizations in Russia. Scientific notes of the V. I. Vernadsky Crimean Federal University. Economics and Management 6(4): 102–108. (In Russian).]
  • Федюнин Д.В., Леонова Ж.К., Русакович М.В., Боташева Л.С. (2019). Вопросы организационного и инновационного развития профессионального образования в регионе // Инновации и инвестиции (12): 315–321. [Fedyunin D.V., Leonova Zh.K.,Rusakovich M.V., Botasheva L.S. (2019). Issues of organizational and innovative development of vocational education in the region. Innovations and investments (12): 315–321. (In Russian).]
  • Черданцев В.П. (2020). Экономико-правовая сущность регулирования государственно- частного партнерства в Российской Федерации // Международный правовой курьер (2): 21–28. [Cherdantsev V.P. (2020). The economic and legal essence of the regulation of public-private partnership in the Russian Federation. Electronic online publication “International Legal Courier” (2): 21–28. (In Russian).]
  • Якуба А.В. (2020). Возможности использования государственно-частного партнерства в сфере образования // В сборнике: Российская наука: тенденции и возможности. сборник научных статей. Москва, 198–201. [Yakuba A.V. (2020). Opportunities for using public-private partnership in the field of education. In the collection: Russian science: trends and opportunities. collection of scientific articles. Moscow, 198–201. (In Russian).]
Publisher: Ltd. "Humanitarian perspectives"
Founder: Ltd. "Humanitarian perspectives"
Online ISSN: 2412-6047
ISSN: 2078-5429