Pushkinskaya st. 43. office 10
Rostov-on-Don, Russia
344082
e-mail: info@hjournal.ru 
tel. +7(863) 269-88-14

cubsEN (2)

Business ethics and the «effect of the persecuted» - is the uniqueness? (answer to I.V. Rozmainsky and Y.V. Latov)

Business ethics and the «effect of the persecuted» - is the uniqueness? (answer to I.V. Rozmainsky and Y.V. Latov)

Journal of Institutional studies, , Vol. 4 (no. 3),
p. 65-71

Responding to the comments of reviewers, author of the book «The Economic Institutions of the Old Believers» clarifies his position on several issues. In his point of view, the rigid opposition the role of business ethics to «the effect of the persecuted groups» is hardly appropriate, since both factors were considerably significant. The author recognizes the dependence of the ideas of his monograph on the attitudes of M. Weber, which are substantially adjusted in the modern social sciences. However, analysis of some case-study (for example, an old believe economy in Latin American countries in XX century) shows that the convergence of the Old Believers with «Protestant ethic» bearers has some justifications.


Keywords: Old Believers enterprise; capitalism; institutional development; ethnic and religious minorities

References:
  • Арриги Дж. (2006). Долгий двадцатый век. Деньги, власть и истоки нашего времени. М.: Территория будущего.
  • Бродель Ф. (1986). Материальная цивилизация, экономика и капитализм, XV-XVIII вв.: В 3-х т. Т. 1. Структуры повседневности: возможное и невозможное. М.: Прогресс. 34.
  • Вебер М. (2001). История хозяйства. Город. М. 254-263.
  • Вебер М. (1990). Протестантская этика и дух капитализма // Избранные произведения. М.
  • Зеньковский С.А. (2006). Русское старообрядчество. В 2-х т. Сост. Г.М. Прохоров. М. 436.
  • Погребняк А.А. (2000). Экономика Постмодерна: научная парадигма и хозяйственный стиль. Автореферат на соискание степени кандидата экономических наук. СПб.
  • РазгонА.М. (1950). Промышленные и торговые слободы и села Владимирской губернии во второй половине XVIII в. // Исторические записки. Отв. ред. Б.Д. Греков. М. Из-во АН СССР. 138-139.
  • Расков Д.Е. (2004). Старообрядческая Традиция и Постмодерн // Философия хозяйства. № 1. 111-124.
  • Расков Д. Е. (2009). Экономическое чудо с. Покровка: к вопросу об адаптации к рынку старообрядцев Бессарабии // Традиционная культура. № 1. 111-119.
  • Румянцев М.А. (2012). К познанию традиций отечественного хозяйствования. О книге Д.Е. Раскова «Экономические институты старообрядчества» // Проблемы современной экономики. № 2. 463-465.
  • Степанов А. (1928). Крестьяне фабриканты Грачевы: к характеристике крепостных капиталистов 1-ой пол. XVIII - нач. XIX в. // Записки историко-бытового Отдела Государственного Русского музея.
  • Шпенглер О. (1998). Закат Европы. Очерки морфологии мировой истории. М.: Мысль.
  • Arrunada, B. (2009). Protestants and Catholics: similar work ethic, different social ethic // The Economic Journal. September. 890-918.
  • Becker, S. and Woessmann, L. (2007). Was Weber wrong? A Human capital theory of protestant economic history // CESIFO Working Paper 1987. May.
Publisher: Ltd. "Humanitarian perspectives"
Founder: Ltd. "Humanitarian perspectives"
ISSN: 2076-6297